Blog ubezpieczeniowy Multiagencji MSM.pl

Własna agencja ubezpieczeniowa – czy się opłaca?

Multiagencja Sukces Współpraca

Niezależność, rozwój i prestiż – własna agencja ubezpieczeniowa wiąże się z szeregiem korzyści. Zanim jednak otworzy się taki biznes, to trzeba zadać sobie pytanie, czy jest on także opłacalny pod względem finansowym. Czy więc agencja ubezpieczeniowa się opłaca?

Jakie zyski generuje agencja ubezpieczeniowa?

Ubezpieczenia to jeden z lepszych pomysłów na biznes w sektorze MŚP. Potwierdza to Raport o stanie sektora małych i  średnich przedsiębiorstw w Polsce przygotowany przez PARP w 2019 roku. Dane wskazują na to, że średnioroczna dynamika przychodów w  działalności ubezpieczeniowej i finansowej wynosi 6%. To wyższa wartość niż między innymi w edukacji, handlu samochodami, opiece zdrowotnej, czy transporcie i gospodarce magazynowej.

Potencjał w branży jest więc spory, choć oczywiście przychody i dochody osiągane przez poszczególne agencje ubezpieczeniowe się różnią. Zamierzając otworzyć własną agencję, można jednak oczekiwać sporych i rosnących zysków. O ile tylko podejmie się przemyślane decyzje.

Jak zminimalizować ryzyko biznesu?

O tym, czy własna agencja ubezpieczeniowa się opłaci, decydują zwłaszcza decyzje podejmowane na samym początku. Ograniczenie kosztów wejścia na rynek nie stanowi tu żadnego problemu. Biznes można zacząć z kapitałem w wysokości kilku tysięcy złotych, czyli znacznie mniej niż w większości innych branż. W zasadzie do otworzenia agencji ubezpieczeniowej potrzeba tylko laptopa, telefonu komórkowego i niewielkiej przestrzeni biurowej. Ograniczane są też formalności, ponieważ zawód agenta ubezpieczeniowego już dawno uległ uwolnieniu.

Samo założenie agencji ubezpieczeniowej jest proste. Wyzwanie stanowi jednak stworzenie konkurencyjnego biznesu, który szybko zacznie przynosić zyski. Potrzeba do tego zaplecza technologicznego, wiedzy i dostępu do ofert poszukiwanych na rynku.

Mówiąc bardziej konkretnie, nowa agencja ubezpieczeniowa potrzebuje systemu informatycznego (Excel to zdecydowanie za mało), programu szkoleń prowadzonych przez doświadczonych ludzi z branży oraz podpisania umów z towarzystwami ubezpieczeniowymi.

Takie problemy można spróbować rozwiązać samemu. Można przecież zamówić stworzenie specjalistycznego systemu CRM i  opłacić program szkoleń. Można też samemu negocjować warunki współpracy z towarzystwami ubezpieczeniowymi. Trzeba się jednak liczyć z tym, że będzie to kosztowne i czasochłonne. Ponadto początkujące agencje mają kiepską pozycję negocjacyjną w  stosunku do potężnych towarzystw ubezpieczeniowych.

Dlatego też racjonalne staje się otworzenie własnego biznesu w  programie partnerskim we współpracy z doświadczoną multiagencją. Wtedy to całe know-how i wysoki poziom prowizji otrzymuje się na starcie. Takie rozwiązanie pozwala zminimalizować ryzyko własne i  zwiększa szanse na to, że agencja ubezpieczeniowa szybko okaże się opłacalnym biznesem.

Od czego zależy opłacalność agencji ubezpieczeniowej?

Zasadniczo przychody agencji ubezpieczeniowej zależą od wolumenu sprzedaży i procentowej wielkości prowizji. Mnożąc te wartości przez siebie, osiąga się obrót w danym okresie. Wielkość prowizji zależy zwłaszcza od tego, jaką ma się umowę z  towarzystwami ubezpieczeniowymi.

Każdego dnia to jednak wolumen sprzedaży znajduje się w centrum uwagi działalności agencji ubezpieczeniowej. Pozyskiwanie klientów i generowanie sprzedaży to sztuka, której jednak każdy może się nauczyć.

Praktyka pokazuje, że zwłaszcza początkujące agencje mierzą się z problemem braku wystarczającej ilości czasu na działania stricte sprzedażowe. Konieczne jest bowiem spełnienie formalności, które są obligatoryjne, ale nie wiążą się bezpośrednio ze sprzedażą i uzyskiwaniem prowizji. Wymienić tu można chociażby rozliczanie polis i prowizji, uaktualnianie wiedzy, czy spełnienie wymogów RODO.

Właśnie dlatego Excel w agencji ubezpieczeniowej to zdecydowanie za mało, a dobry system informatyczny jest na wagę złota. CRM dedykowany branży ubezpieczeniowej pozwala zautomatyzować wszystkie procesy, przez co zyskuje się cenny czas na generowanie sprzedaży i  naliczanie prowizji.

Samodzielnie, ale ze wsparciem?

Załóż własną agencję z MSM!

Mikołaj Pasecki

Specjalista ds mediów